MINU ERIPÄRA

Üks postitus tagasi (siin) mainisin esimest korda, et kogelen. 
Midagi pikemalt sellest ei kirjutanud. Pikalt olin kahelnud sellest kirjutada.

Täpsemalt, mis kogelemine on, kuidas peaksid või võiksid inimesed käituda, kui nende juures on inimene, kes kogeleb.

Hiljuti sattusin ühe Eesti tüdruku YouTube`i kanalile, kus ta mainis, et tema sõber kogeleb ja tema võtab seda kui haigust. Üks põhjus, mis mind ajendas sellest teemast kirjutamine oligi tema arusaam kogelemisest.

Miks kogelen? 

Sündisin enneaegsena 23ndal nädalal ja kaalusin 482 grammi. Enneaegsusega seoses on mul jäänud kõnehäire/kogelus. Minust kirjutati ka artikkel: https://tartu.postimees.ee/309980/vaike-maria-tugev-kui-jumalanna 

Niisiis, mis on kogelus?

Ennekõike kogelus on kõnehäire, mitte haigus. Kogelus tekib inimese tahtest sõltumata ning mida inimene tihti ei suuda kontrollida.
Kõnetakistusi on tavaliselt kolme tüüpi:


  • häälikute, silpide, või ühesilbiliste sõnade kordustena (ko-ko-ko-kordusena)  
  • häälikute venitusena (vvvvvenitusena) - venitusena esineb  mul kogelemist. 
  • õhuvoo või kõne täieliku blokina - blokk on mul samuti. 
Mida mina teen kogeluse n-ö peitmiseks? 

Päris tihti väldin teatuid situatsioone, inimesi või sõnu, asendan mingi sõna teise sõnaga, et mul ei tuleks blokk ette.

Huvitav on see, et kui räägin loomadega, lastega, laulan või räägin aeglaselt omas tempos, siis enamasti ei teki kogelust. Kogeluse raskusastmeid on erinevaid, iga inimene kogeleb eri moodi. Kuigi kogelust on palju uuritud, ei ole sellele veel vastust leitud.

Paljudel inimestel, kes kogelevad on väga raske rääkida telefoniga, sealhulgas ka minul. Pingelistes situatsioonides kogeleus süveneb. Kui tunnen end inimestega vabalt, siis mul  kogelust pole või kui on siis vähenenud. 

Kõrvaltvaatajale võib kogelus näida imelikuna. Inimestega, kes kogelevad ei taheta suhelda, hoitakse eemale.  
Inimese eripära, minu puhul kogelemine pole põhjus inimese eemale tõukamiseks. Ma olen inimene nagu iga teine. Nii samuti nagu sina, kes Sa seda blogi loed.


Comments

  1. Mu koolis on õpetaja kes kogeleb. (Ko ko ko kordusena) Niiet see ei takista elus midagi saavutada. Mulle meeldib kui inimene kes kogeleb ei häbene seda. :)

    ReplyDelete
  2. 🤗kogelemine on omamoodi armas. On olemas inimtüübid, kes erinevatel põhjustel (annab aega mõelda/võita aega) korrutavad sõnu. Ma nüüd lähen, lähen, lähen poodi!😁

    ReplyDelete

Post a Comment

Most popular posts